Totaal aantal pageviews

woensdag 21 december 2011

VOORTWOEKERENDE BESCHAVING

Motherfucker (moederneuker) is al heel lang een zeer populair woord in liedjes op radio en TV. Je hoort het te pas en te onpas gebruiken door mensen die 'erbij' horen. Het is altijd de Engelse vertaling die gebruikt wordt, in het Nederlands klinkt het zo….

Protesten tegen het gebruik van dit woord heb ik nooit gehoord of zijn mij ontgaan.
Nu is er een rel over de niggabitch (negerteef). Dat kan niet, dat mag niet, dat is discriminatie en wie discrimineert begaat een doodzonde. De hoofdredactrice van 'Jackie", een modetijdschrift, deed er aanvankelijk wat lacherig over maar de uitgever zei dat ze toch maar op moest krassen.
'Fuck you' zal zij toen wel gedacht, maar niet hardop gezegd, hebben. Ook al zo'n mooie kreet die de voortgang van onze beschaving zo helder weergeeft. Wie had het ook al weer over een achterlijke cultuur die hier zijn intrede zou doen?
Waar zijn de tijden van weleer toen een heel stadion nog hondelul of hondenlul (daar wil ik vanaf zijn) scandeerde als de man in het zwart een foutje maakte?
Om nog maar te zwijgen over het verschrikkelijke scheldwoord dat ik als klein jongetje de brildragende medemens toevoegde: brillejood.
Foei Jantje dat mag je niet zeggen, kreeg ik dan te horen.

Geen opmerkingen: