Totaal aantal pageviews

vrijdag 6 september 2013

BLIJ BLIJ BLIJ

"Blij, blij, blij want Jezus houdt van mij", spottend zong Robert Long al lang geleden dit lied uit zijn mooie repertoire.
 Blij, blij, blij ben ik omdat in mijn kwaliteitskrant , de NRC, vandaag het volgende artikeltje publiceerde:
Volgens mij hoef je niet hyperintelligent te zijn om dit allemaal te kunnen begrijpen.

BOB

Weer zo'n reclame waarbij je je niet af hoeft te vragen wiens belang hiermee gediend is.

"Kom op mannen we zijn een team, we moeten het koppie erbij houden, we moeten de nul houden enz.enz. Bob jij weet wat je te doen staat?"
"Ja coach" zegt Bob en roept:"Mag ik een rondje bier en een cassis?"

Het moge duidelijk zijn, zonder alcohol geen sport, voor de wedstrijd innemen graag.
Alles wat pleit voor een gezonde geest in een gezond lichaam wordt met voeten getreden.
Ach, als eenvoudige woestijnroeper sta je machteloos. De verkoop gaat door.
Iemand die al jaren geleden een aardig liedje schreef over een bierverkoper, hoorde zijn liedje nooit op de radio en heeft er dus ook niets mee bereikt.
Het maakt het alleen niet minder waar.

Klik en luister:

HEINEKEN

donderdag 5 september 2013

NIET IN DE NRC

Het volgende stukje werd opgestuurd naar de NRC, maar kon niet geplaatst worden.
Dan maar in dit blog.

Geachte redactie, 
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is er ook in de kwaliteitskrant NRC een tendentieus artikel verschenen over het vaarbewijs. Naar aanleiding van een tragisch ongeluk niet zo lang geleden waarbij twee mensen omkwamen, kon weer eens geschreven worden over nut en noodzaak van het vaarbewijs. Dat er tussen 2004 en 2012 elf dodelijke slachtoffers vielen bij ongelukken op het water is natuurlijk heel erg. Maar om dan meteen op een populistische manier te gaan roepen dat iedereen ook zomaar met zo'n boot weg kan varen is wel heel erg goedkoop. Beter was geweest als er gedegen onderzoek had plaatsgevonden om na te gaan in hoeverre er een relatie was tussen het ongeluk en het ontbreken van een vaarbewijs. Hadden de slachtoffers geen vaarbewijs? Ontstond het ongeluk door gebrekkige regelkennis? Ik weet het niet maar mijn 53-jarige ervaring als watersporter heeft mij geleerd dat ongelukken op het water ontstaan door onoplettendheid. Net als in het verkeer trouwens waar iedere deelnemer een rijbewijs heeft en er evengoed talloze ongelukken gebeuren en vele honderden dodelijke slachtoffers vallen, zowel onder professionals als bij zondagsrijders. Een rijbewijs geeft geen garantie tegen ongelukken. Zo zal ook een vaarbewijs het aantal ongelukken niet doen afnemen.
Het vaarbewijs in Nederland is louter theoretisch en stelt niets voor. Om het te halen moet je bijvoorbeeld wel weten welk reglement van toepassing is in de voorhaven van het het kanaal van Gent naar Terneuzen aan de Westerscheldekant. 
Als er dan een vaarbewijs zou moeten komen, laat er dan vooral een praktisch examen zijn. Leer schipperen.
Bovendien wie zou zijn boot van 14,95 meter, waar hij zo'n slordige 500.000 euro voor betaald heeft aan puin willen varen door zichzelf niet goed voor te bereiden. Verzekeringen stellen geen enkele eis als het gaat om niet vaarbewijsplichtige schepen. Die snappen wel dat schade niet wordt voorkomen door het bezit van een vaarbewijs.

Jan Drost
vaarbewijs- en zeilbootbezitter




LEKKER WINDJE


woensdag 4 september 2013

SPOORLOPER

Als je 's zomers wat vaker van huis bent en rust en ruimte zoekt, dan zie je minder TV wat absoluut geen gemis is en komt het nieuws via de radio met daarbij uiteraard de reclame. Mijn radio's hebben geen afstandsbediening dus de reclameboodschappen komen luid en duidelijk door. Wonderlijke en verrassende zaken hoor je dan. Bijvoorbeeld dit.
PRO-rail of de NS, daar wil ik vanaf zijn, zendt de volgende boodschap cq. waarschuwing uit:
Een spoorloper (dat is iemand die langs de rails loopt) veroorzaakt alle ellende die er in de wereld te bedenken is. Hij laat de machinist schrikken, die remt af, zijn trein komt te laat, 19 treinen lopen vertraging op, 843 mensen missen hun aansluiting en missen daardoor belangrijke zaken zoals ontmoetingen met dierbaren, missen examens waardoor hun toekomst geruïneerd wordt, missen sollicitatiegesprekken waardoor er zeker 1961 mensen werkloos worden en nog veel en veel meer ellende plaatsvindt. En dat allemaal omdat JIJ langs de rails hebt gelopen.
Niet meer doen hoor!!!!
Wat mij enorm verbaast is de enorme exactheid van de opgesomde feiten. Ik ben natuurlijk maar een eenvoudig mens maar er zullen ongetwijfeld knappe koppen zijn die dit allemaal precies kunnen uitrekenen. Iemand die zulke maatschappelijke chaos veroorzaakt zou de hoogst mogelijke straf moeten krijgen, toch? Aanpakken, wat zeg ik? Keihard aanpakken.
Maar met angst en beven zie ik de toekomst tegemoet voor medewerkers van de NS die verantwoordelijk zijn voor de dienstregelingen.
De herfst komt er aan, al is er op dit moment niets wat daar op wijst maar geloof mij, na de zomer komt de herfst en nog erger, de winter volgt daar ook nog op en we weten allemaal wat dat betekent.
Vertragingen, vertragingen en vertragingen door blaadjes, sneeuw en ijs.
Wat zullen die allemaal wel niet voor maatschappelijke impact hebben als een beetje afremmen voor een spoorloper al het bovenstaande veroorzaakt en in het verleden natuurlijk al veroorzaakt heeft.
Eindelijk begrijp ik waar die hoge werkloosheidscijfers vandaan komen.