Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 september 2013

BUITENLAND

Je hebt buitenland en buitenland.
In het buitenland van de heer Wientjes, de werkgeversvoorzitter, verdienen de werknemers gemiddeld minder dan in Nederland en zijn hun looneisen ook niet hoog. Zeker niet zo hoog als de schandalige eis  van 3% die de FNV nu als maximum stelt. Het is vooral goed naar "het buitenland" te kijken als het om eisen van werknemers (vroeger genoemd arbeiders) gaat. Het valt nog mee dat de heer Wientjes  het 'omringende' buitenland bedoelt in zijn vergelijkingen.
Maar er is nog een ander "buitenland".
Als het gaat om de enorme salarissen die topmanagers, CEO's en dergelijke types (vroeger genoemd bazen) zeggen te verdienen, dan is er ineens een ander buitenland. Dan is er een buitenland waar ze veel en veel meer zouden verdienen. En met dat argument verdedigen zij hun salaris hier.
Ik zie ze overigens vrijwel nooit naar dat buitenland vertrekken om daadwerkelijk dat gigantische salaris op te strijken. Opstrijken of verdienen ik weet nooit welk woord ik moet gebruiken. 
Ik weet trouwens ook niet naar welk buitenland ik zou moeten gaan met mijn AOW en pensioen dat al jaren stilstaat, om mijn koopkracht die minstens 10% gedaald is, op te krikken.