Totaal aantal pageviews

woensdag 4 december 2013

DE ROY VAN Z. EN DE AIVD (ex BVD)

Niks nieuws onder de zon. De geheime dienst van Nederland houdt iedereen in de gaten dus ook aanstaande echtgenoten van de koninklijke familie. Al dan niet op verzoek van leden van het koninklijk huis.
Het verbaast me dat er mensen zijn die denken dat dit niet zou gebeuren.
Hieronder een verhaaltje uit 1968.
Ik voldeed in die tijd mijn dienstplicht en was in opleiding voor personeelsadministrateur , opgekomen in Kampen om te leren typen en daarna naar Middelburg in de  zomer van '68.
Mijn verloofde ging die zomer met een vriendin op vakantie naar Roemeniƫ en ik deed een verzoek aan mijn commandant om de zaterdag van vertrek iets eerder te mogen afreizen om haar uit te zwaaien op Schiphol. Dat verzoek werd afgewezen maar op de maandag na dat weekend werd ik achter de ponsmachine vandaan gehaald om mij te melden bij de leiding en werd ik ondervraagd door iemand uit Den Haag van Binnenlandse Zaken.
Wat ging mijn verloofde doen in Roemeniƫ?
Was zij daar al eerder geweest?
Wanneer kwam zij weer terug?
Wie ging er met haar mee?
Enz.
Uiterst belangrijke vragen in tijden van de Koude Oorlog, maar wat nog veel interessanter was, was het feit dat de betreffende ambtenaar alles van mijn schoonfamilie en mijn eigen familie wist.
Liegen tegen hem had geen zin, begrijp je?
Het resulteerde allemaal in niks en ik geloof dat een en ander mijn carriere niet geschaad heeft hoewel ik na mijn opleiding niet in Gouda op de personeelsadministratie terecht ben gekomen maar dat ik bij de Stoottroepen in Ermelo mijn tijd moest opvullen. Regelmatig ging ik met de troepen mee naar de Duitse heidevelden om ons land te vrijwaren van de Russen en de maten te voorzien van goedkope sigaretten en drank door middel van belastingvrije inkoop. Mooi werk, wat gelukkig niet te lang duurde,
Zo werkt de democratie dus. Als de BVD al zoveel moeite doet om een eenvoudig, dienstplichtig soldaat  op deze manier te controleren dan moet je niet gek opkijken van het akkevietje met De Roy.
In tegenstelling tot Edwin de Roy en zijn Margarieta heeft de invloed van de BVD ons huwelijk geen schade gedaan.
Wij zijn nog steeds bij elkaar, vandaag precies 52 jaar na onze eerste kus.