Totaal aantal pageviews

maandag 6 januari 2014

TWEE DINGEN

Toen ik vandaag de krant opensloeg, werd ik getroffen door twee berichten die allebei dezelfde onderliggende gedachte hebben: GELD STINKT NIET

1. De voetbal club Vitesse, kampioenskandidaat in de eredivisie, gaat gewoon naar Abu Dhabi ondanks het feit dat een speler met een Israelisch paspoort de toegang is geweigerd.
Afgelopen zaterdag stond er in de NRC een voortreffelijk artikel over antisemitisme in Polen. Zo rond de 50% van de bevolking daar is antisemiet.Een verontrustend getal. Hoe zit dat in Nederland?
De Arnhemse voetbalclub had een geweldig gebaar kunnen maken maar verschool zich achter de smoes van afspraken. Daar hadden zij met ere onderuit kunnen komen, lijkt mij. Wie niet compleet kan verschijnen wordt bij voorbaat gedupeerd. Schade moet dan maar verhaald worden op Abu Dhabi.
Dat de eigenaar van de Arnhemse club een Rus is, zal er wel niets mee te maken hebben.
Ook de gedupeerde speler wilde dat club gewoon ging.
Natuurlijk, die jongen moet ook eten.

2. Een nieuwe wet treedt in werking: Kinderen onder de 18 mogen in ons land geen alcohol drinken.
Wettig en overtuigend aangenomen. Reden voor die wet: Het is niet gezond, de hersentjes van die kinderen lijden er onder.
Maar een vader in Zeeuws Vlaanderen had de oplossing:
"Ach jochie, dan breng ik jou toch even met de wagen naar Antwerpen."
"Maar pa, mijn vrienden willen ook mee."
"Nou joh, dan huren we toch een bus en dan kunnen er wel 50 vrienden van je mee, bovendien kunnen we er dan ook nog aan verdienen. Ze moeten niet zeiken in Den Haag, ik zoop toen ik 16 was minstens een krat pils per avond en mijn hersens hebben er niet onder geleden, anders had ik dit nooit kunnen bedenken."
"O.K. pa, tegenwoordig is het wodka wat er gedronken wordt, een stuk of zeven met een sapje"
" Je hoort mij niet zeuren als het acht of negen worden jochie."
En de 'zuipbus' was een feit.

Herman van Veen zong eens:" Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk.........."
Ik even niet.