Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 april 2013

GOED NIEUWS

Twee koppen uit de krant van vandaag.
OUDEREN VASTBINDEN HOEFT NIET MEER.
Het gebruik van de zogenaamde Zweedse band, een soort riem waardoor in 2008 acht ouderen stierven, hoeft niet meer. In plaats daarvan wordt het personeel in verpleeghuizen intensief bijgeschoold. Dan kan het zonder dit hulpmiddel waarvan wordt geschat dat zo'n 10% van de verpleeghuisbewoners er mee wordt vast vastgebonden.
Ik vind het vreemd dat dit nu (2013) pas wordt ontdekt als iemand  gaat promoveren op het gebruik van dit middel, terwijl toch al heel lang bekend is dat personeel van verzorgingshuizen vaak uit onmacht (te weinig personeel) hiervan gebruik maakt.
Nog een mooi bericht:
DEMENTERENDE DIE BEWEEGT, KAN LANGER THUIS BLIJVEN WONEN.
Het gaat om mild-demente patiënten en die herken je aan de volgende kenmerken:
- flink last van het geheugen, herkennen sommige mensen niet meer.
- last van periodieke agressiviteit die zich ook op de partner kan richten.
- vertonen gevaarlijk gedrag, gas blijft branden, pan laten droogkoken.
- kunnen nog wel boodschappen doen, met behulp van een lijstje (na training).

Als ze maar blijven bewegen, eventueel met behulp van fysiotherapie aan huis.
Dit alles is dan goedkoper dan opnemen in een verzorgingstehuis.
Daar komt het aapje uit de mouw.
Ook hier lijkt het financiële aspect een belangrijke rol te spelen bij de zgn. vernieuwende ideeën.
Waarom boeien deze berichten mij dit?
Morgen 17 april wordt ik 69, ik beweeg nog maar ik vraag mij soms af: Hoe heet hij/zij ook alweer?