Totaal aantal pageviews

maandag 3 december 2012

GEBLAAT

De VVD wil dat artsen waartegen een onderzoek wegens een medische misser loopt, geschorst worden gedurende dat onderzoek. Dit zou 1500 tot 2300 doden per jaar schelen. Wonderlijke getallen die volgens mij uit de een of andere hoge hoed met een natte vinger tevoorschijn zijn getoverd. Er is net een hoop commotie over een Stapelgekke hoogleraar die maar wat aan rommelde met gegevens en nu gaat een VVD-kamerlid wat cijfertjes het land ingooien.
Stel nu dat het waar is en we rekenen even terug. Tegen hoeveel artsen loopt op dit moment een onderzoek? Er staat regelmatig een voorkomend geval in de krant. Een arts die een ernstige fout maakt, wordt wel bekend. Maar hoeveel doden heeft hij op zijn geweten? 1500 tot 2300 per jaar, dat betekent  3 tot 6 missers per dag . En dat zijn alleen nog maar de getallen van artsen dit tegen de lamp gelopen zijn. Hoeveel medisch risicovolle, levensbedreigende  handelingen doet een arts per dag? De meeste daarvan zullen wel lukken. Hoeveel artsen moeten er in de fout gaan om tot zoveel doden per jaar te komen?
Met mijn beperkte middelen kan ik natuurlijk geen exacte getallen produceren, maar een arts die een misser gemaakt heeft, zal volgens mij zijn uiterste best doen om zo iets verder te voorkomen. Als hij tenminste niet gewetenloos is en dat zullen er niet veel zijn. Dus die getallen van de VVD, dat is volgens mij een bepaald soort koek.
Mijn eigen wetenschappelijk bureau heeft uitgerekend dat het uitkramen van onzin door kamerleden de Nederlandse samenleving €5.328.634,21 kost op jaarbasis. Het op non-actief stellen van deze lieden zou de crisis flink verminderen.

Geen opmerkingen: