Totaal aantal pageviews

maandag 10 december 2012

VOORSPELLEN ZONDER GLAZEN BOL

Zes maanden geleden werd ons voor het komende jaar (waar we nu dus middenin zitten) een groei van 1-2% van de economie voorspeld. Dit voorspellen gebeurde door de Nederlandse Bank en daar zitten mensen die goed doorgeleerd hebben en goed betaald worden om dit soort voorspellingen te doen.
Vandaag, nu dus, midden in hun vorige voorspelling, komt er een nieuwe voorspelling, geen groei maar een daling van 0,5% en volgend jaar nog eens 0,6%. Maar, er is licht aan het eind van de tunnel, in 2014 wordt weer een groei voorspeld.
Ik heb al eens eerder hier betoogd dat je iedereen die beweert in de toekomst te kunnen kijken hevig moet wantrouwen. Een duidelijker bewijs daarvoor had ik zelf niet kunnen leveren.
Met de wijsheid van nu……………enzovoort, enzovoort
Ja, als mijn grootouders in 1910 een flinke partij legakkertjes in de Loosdrechtse plassen hadden gekocht en ik mijn erfdeel 15 jaar geleden had verkocht en daar dan aandeeltjes bij Steve Jobs voor had genomen dan was ik nu ook veelvuldig miljonair geweest. (Had, had, had en was. Als hadden komt is hebben te laat, zei mijn moeder al.)
Ik vraag mij ook nu weer af wat de waarde van de huidige voorspelling is als de vorige al na een half jaar bijgesteld moet worden.
Ik schat die waarde op 0,0
Maar, toegegeven, ik ben een volkomen leek.

Geen opmerkingen: