Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 september 2013

VERANDEREN

Veranderen is goed, veranderen moet. Hoezo? Waarom?
Als je bij een verandering, en het kan niet schelen welke, een vraagteken plaatst en vraagt waarom, dan wordt je vaak weggezet als oud, conservatief, star enz. enz.
Ik beschouw mijzelf als progressief, niet achterlijk en flexibel maar die kwalificaties maken op anderen geen indruk.
Toen ik 8 jaar geleden niet meer hoefde te werken, verheugde ik mij er op om op vrijdagmorgen heerlijk ontspannen naar de radio te luisteren omdat de VPRO de zendtijd op een fantastische manier invulde op dat tijdstip.
Helaas, de netmanager van Radio 1, besloot in zijn almachtige wijsheid dat mijn genoegen in het luisteren op dat tijdstip niet lang zou duren. Ik werd vanaf de wijziging in de programmering vergast op de KRO en de NRCV op elke ochtend van de week. Mijn favoriete VPRO kon ik voortaan op diverse middagen in de week beluisteren. Jammer, het kwam en komt er vaak niet van.
Ook nu weer gaat een door vriend en vijand gewaardeerd programma als TROS KAMERBREED verdwijnen van het ideale tijdstip en wordt het verplaatst naar de zaterdagmiddag.
Waarom, vraag ik mij af. Wat is hier het grote voordeel van?
Is het 30 jaar op het verkeerde moment  uitgezonden? Was het luisteraarsaandeel te klein?
Het programma heeft zich in de jaren ontwikkeld tot ijkpunt aan het eind van de week waar politici van allerlei pluimage de gelegenheid werd geboden hun zinnen af te maken en hun mening te onderbouwen.
Dit alles onder leiding van prima journalisten en op een uitstekend tijdstip.
Ben ik star en conservatief als ik een vraagteken plaats bij de aangekondigde verandering?