Totaal aantal pageviews

woensdag 30 oktober 2013

HET ONDERWIJS MOET BETER

Om verbeteringen in het onderwijs te bereiken heeft de regering een aantal miljoentjes extra uitgetrokken. Die gaan voornamelijk besteed worden aan het voortgezet en hoger onderwijs. Meer academici voor de klassen van het VWO en er mogen in 2017 geen onbevoegden meer voor de klas staan. Een loffelijk streven, maar hoe bereik je dit? Wat is een betere leraar? Wat maakt iemand tot een goede leraar? Is een academisch geschoold persoom per definitie een betere leraar? Deze vragen kan ik ook niet een, twee, drie beantwoorden. In mijn onderwijs carriere ben ik mensen tegen gekomen die dezelfde opleiding hadden gehad als ik, maar die ik graag was tegengekomen als leraar bij mijn opleiding tot onderwijzer.
Bij een goede lerarenopleiding behoort in ieder geval goed taalonderwijs en dan vooral leren lezen en begrijpend lezen, zin en onzin kunnen onderscheiden, kritisch kunnen oordelen, zelf gedachten kunnen verwoorden en duidelijk maken enz.
Maar waar maken we ons in het openbaar het meest druk?
De spelling schijnt het allerbelangrijkst te zijn, daar wordt op prime time op TV aandacht aan besteed.
 Het NATIONAAL DICTEE kluistert de bevolking aan de buis en menig bekend publiek figuur leent zich daarvoor zodat de zaak veel gewicht krijgt. Naar mijn smaak veel te veel aandacht voor een onderdeel van de taal dat niet zo belangrijk is maar wel het makkelijkst te beoordelen. Bovendien verandert de spelling regelmatig dus waar ben je mee bezig? Het allerbeste wordt de waanzin van het Nationaal Dictee weergegeven in het volgende gedichtje van Jan J. Pieterse:

DOM
Ik had maar één fout
in mijn Nationaal Dictee
Przewalskipaard
is met een d
en niet met een t.

Waarom geen wedstrijd grammatica beheersing, kort verhaal schrijven, stelling verdedigen?
Daar kunnen te weinig mensen aan meedoen en het kan niet ter plekke beoordeeld worden. Geen spektakel dus.
Op de website van een bevriende leraar Nederlands stond een aardig stukje. Het sluit hier aardig bij aan.


Er is nog een lange weg te gaan, maar ik zou zeggen begin aan de basis. De leesvaardigheid van basisschoolleerlingen is slecht in vergelijking met de ons omringende landen terwijl onze universiteiten bijna allemaal in de top 100 van de wereld staan.