Totaal aantal pageviews

vrijdag 3 februari 2017

DE DAGELIJKSE STANDAARD

Als enige tijd wordt er van alle kanten geadviseerd om uit je bubbel te komen. Ik had mij nooit gerealiseerd dat ik mij in een bubbel bevond, maar het werd duidelijk dat ik al mijn hele leven in een linkse bubbel zat, toen ik nog eens goed las wat er bedoeld werd.
Dat was niet best, dus besloot ik uit die bubbel te komen. In de beste krant van Nederland, de NRC, las ik al jaren allerlei columns en artikelen, maar bij kritische beschouwing bleken dat toch vaak artikelen te zijn waarvan ik kon vermoeden dat ik het met de inhoud wel eens zou zijn.
Fout, fout, fout.
Op mijn computer had ik een aantal websites opgeslagen waar ik graag even naar kijk, ook daar bleek een linkse geur overheen te hangen.
Fout, fout, fout.
Ik besloot er een aantal rechtse websites aan toe te voegen zoals die van de Telegraaf, The Post Online en De Dagelijkse Standaard. Wat mij bij de eerste twee opviel was de verongelijktheid en de vooral harde en grove taal die vaak gebruikt wordt om een mening te verkondigen. Maar ook de vanzelfsprekendheid van het eigen gelijk overheerst. Nuancering ontbreekt vrijwel volledig. Maar goed, dat moet kunnen, die mensen zitten ook allemaal nog in hun rechtse bubbel en zijn nog niet, zoals ik, daaruit gebroken. Jammer maar dat komt nog wel.
Waar ik echt van schrok was het extreme gebral van The Post Online, intimiderend en volkomen overtuigd van het eigen gelijk op een beangstigende manier. Alsof een pitbull met een stinkende bek vlak voor jouw gezicht staat te blaffen.
Het meest erge vond ik echter de geweldsvideo's die er op te vinden zijn.
Je kunt daar zien hoe kleine moslimkinderen vermeende afvalligen doodschieten of met enige moeite de keel doorsnijden. Er staat wel een waarschuwing bij dat er schokkende beelden staan maar ik vraag mij af wat de voorlichtende waarde van zo'n filmpje is. Hier wordt alleen maar iets wat afschuwelijk is, gebruikt om haat aan te wakkeren. Mij had het bijvoorbeeld goed geleken als de journalisten van deze website onderzoek hadden verricht naar de vraag waarom en hoe deze kinderen ertoe gedreven werden hun afschuwelijke daad te verrichten. Maar dat vraagt natuurlijk meer geestelijke vermogens van de makers van dit alles, in die rechtse bubbel.
Knippen en plakken, dat is ongeveer het niveau, net als op de kleuterschool.

P.S.
Ik kan mij niet voorstellen dat de zo vaak geciteerde boze witte man op dit soort bagger zit te wachten. En als dat wel zo is dan is hij verder van het padje dan ik dacht.


Geen opmerkingen: