Minister
Neelie Kroes zette de Betuwelijn in de jaren tachtig op de agenda. In 1995 gaf
een positief advies van een commissie onder voorzitterschap van Loek Hermans
aan verantwoordelijk minister Annemarie Jorritsma de doorslag. In 1991 werden
de kosten geschat op 1 miljard euro, uiteindelijk werden het er zo'n 5 miljard.
Van de belofte dat het bedrijfsleven fors zou meebetalen is niets
terechtgekomen.
VVD-wethouder
Henk Jan Meijer was de drijvende kracht achter de Haagse tramtunnel. Die kwam
na dramatische lekkages al snel bekend te staan als de zwemtunnel. Hij werd in
2004, vier jaar te laat, opgeleverd. De kosten bedroegen 235 miljoen euro, het
dubbele van de oorspronkelijke begroting.
Een nieuwe
parkeergarage in Rotterdam kwam al snel bekend te staan als de blunderput. Er
waren grote vertragingen en de kosten stegen van 48 miljoen euro naar 103
miljoen. Een enquêtecommissie uitte forse kritiek op VVD·wethouder Jeannette
Baljeu, die de affaire ternauwernood overleefde.
In de jaren
negentig haalde de Grieks-Amerikaanse reder Christos Kritikos de gemeente
Amsterdam over om te investeren in een hypermoderne containerterminal. Vier
VVD-wethouders op rij (Edgar Peer, Harry Groen, Geert Dales, Mark van der
Horst) staken 280 miljoen gulden in de terminal. De beloofde klanten bleven uit
en een deel van de peperdure kranen is weer verkocht. De gemeente leed een
strop van 28,8 miljoen euro en de terminal sluit op 1 januari. Kritikos zelf
incasseerde 45 miljoen dollar bij zijn exit.
In oktober
2002 noemde VVD-wethouder Geert Dales de begroting voor de Noord/Zuidlijn in
Amsterdam 'krap maar verantwoord'. De raad ging akkoord met een budget van 1,4
miljard euro, waarvan 300 miljoen voor de gemeente. Inmiddels zijn de kosten
opgelopen tot 3,1 miljard, waarvan 900 miljoen voor Amsterdam.
Toen de
luchtvaartlobby in 2002 een deal met de overheid sloot om deel te nemen aan de
Joint Strike Fighter, waren alle verantwoordelijke bewindslieden van de VVD:
Henk van Hoof en Frank de Grave op Defensie, Annemarie Jorritsma op Economische
Zaken en Gerrit Zalm op Financiën. Fractievoorzitter Hans Dijkstal jubelde dat
de Joint Strike Fighter 25.000 banen zou opleveren. Dat was onzin: het ging in
een optimistisch scenario om 22.000 manjaren werk over dertig jaar, dus minder
dan duizend banen. Omgerekend 1 miljoen euro subsidie per baan. Volgens de VVD
in 2002 zouden we 85 straaljagers kopen voor 4,5 miljard. Inmiddels kosten die
85 stuks zeker 8 miljard. Het bedrijfsleven draagt bovendien (naar schatting)
honderden miljoenen minder af aan de staat dan in 2002 verwacht.
In 1999
trad Joan leemhuis·Stout af als commissaris van de koningin in Zuid-Holland
toen de provincie 47,5 miljoen gulden verloor bij het faillissement van Ceteco.
In 2009
moest Ton Hooijmaijers aftreden als gedeputeerde in Noord-Holland omdat de
provincie een strop leed van 78 miljoen euro - overtollig kasgeld dat was
ingelegd bij onder andere landsbanki. Ton Hooijmaijers was als gedeputeerde ook
de drijvende kracht achter het Wieringerrandmeer: een plan om een deel van de
ingepolderde Wieringermeer uit te graven en er 2100 luxewoningen bij te bouwen.
De kredietcrisis gooide roet in het eten. De provincie stak 35 miljoen euro in
de voorbereiding.
In januari
2012 trad VVD-wethouder Rob Metz af wegens miljoenenverliezen van het
Apeldoornse grondbedrijf. Een onderzoekscommissie schatte dat de schade kan
oplopen tot 200 miljoen euro.
In mei 2012
trad VVO·wethouder Roy Pamboer af wegens kostenoverschrijdingen bij de bouw van
het nieuwe kantoor van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
In juni
2012 trad VVD-wethouder Pieter Heiliegers af als wethouder in Haarlem vanwege
zijn rol in het zogenaamde Zijlpoort-drama: kostenoverschrijdingen bij de bouw
van een nieuw raadskantoor.
Al deze punten zijn letterlijk overgenomen uit VRIJ NEDERLAND van 8 september.
Al eerder stonden er in de NRC en andere kranten artikelen over de uitgavedriften van regeringen waar de VVD in deelnam.
Al hun gebral over socialisten die het geld met bakken het raam uitsmijten, kun je terzijde schuiven als klinkklare onzin.
Laat Diederick het karwei afmaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten