Lerarentekort Nederland boven Europees gemiddelde
Dat zag er niet best uit, het onderwijs dreigde naar de knoppen te gaan.
Vandaag staat in diezelfde krant:
Voor dat de lezer nu in verwarring raakt, dient hij zich eerst af te vragen wat een lerarentekort is en hoe het ontstaat.
Je hebt leerlingen die les krijgen door een leerkracht. X leerkrachten voor Y leerlingen.
Hoe hoger Y, hoe minder X, hoe lager Y, hoe meer X. Voor die wetenschap hoef je niet te hebben doorgeleerd.
Lastiger wordt het als je aan een bewindvoerder/bestuurder vraagt hoeveel leerlingen per leerkracht les moeten krijgen. Klassengrootte, wordt dat ook wel genoemd. Ik heb nog nooit een bewindspersoon gezien of gehoord die daar een uitspraak over dorst te doen. Leerkrachten kunnen je wel vertellen waar zo'n beetje de ideale grens van de klassengrootte ligt, maar daar wordt door bewindspersonen/bestuurders niet naar geluisterd, dan ontstaat namelijk een flink tekort.
Een en ander is sterk afhankelijk het soort onderwijs en de leerlingen die daar bij passen.
Een en ander heeft te maken met kwaliteit, maar kwaliteit kost geld.
Vroeger zaten er wel veertig of meer leerlingen in een klas en toen ging het ook, hoor je vaak.
Ja vroeger, toen waren we pas goed.
P.S. Dit gejojo met overschot en tekort heb ik m'n hele onderwijscarrière al gehoord, niets nieuws onder de zon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten