Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 februari 2014

STAATSGEHEIM

Er is de laatste tijd, en vooral vandaag, veel commotie over staatsgeheimen. Moet de minister weg omdat hij niet open was over de behandeling van staatsgeheimen (in dit geval geregistreerde telefoontjes van vermeende terroristen) of moet hij de behandeling daarvan openbaar maken. Veel politiek gekrakeel en gehakketak waarbij allerlei belangen een rol spelen.
Maar wat ik mij afvraag is: Wat is staatsgeheim en vooral wie weet er van?
Wie bepaalt wat geheim is en voor wie het geheim is? Ik moet aannemen dat  het hoofd van de AIVD bepaalt wat geheim is en nu vraag ik mij af of hij de minister, zijn baas, inlicht over alle zaken die hij geheim verklaart.
Wie weten er allemaal van die geheimen? De directeur zal toch niet in zijn eentje alle geheimen horen, opbergen en weer raadplegen. Er werken toch honderden ambtenaren bij die dienst?
Als die allemaal één geheimpje per jaar fabriceren dan heb je in zeer weinig tijd al gauw heel veel geheimen.
Voor wie moet dat geheim gehouden worden? Voor de vijand natuurlijk, domoor!!
Wie moeten er van weten? De staat natuurlijk!
Wie is de staat?

De staat, dat ben ik.

Wie zei dat ook al weer?

O, ja.
In deze tijd van scoringslijsten  en Olympische gedachten, scoort de staat der Nederlanden brons op het gebied van discriminatie.
Dat kan beter.