Totaal aantal pageviews

zondag 28 oktober 2012

EINDELIJK WINTERTIJD

Als de zomertijd inging, riep ik altijd dat ik er ruim een halfjaar aan moest wennen.
Uiteraard werd ik daarom hartelijk uitgelachen. Ook maakte ik bekend dat ik mij lekker voelde bij meer dan acht uur slaap. Wederom hartelijk en meelijwekkend gelach. Gelukkig heb ik mij nooit iets aangetrokken van meningen van anderen die op niets gebaseerd leken te zijn en ja hoor gisteren werd ik wetenschappelijk in mijn gelijk gesteld door een Duitse hoogleraar, bekwaam en bevoegd op dit gebied. In een uitgebreid artikel in de NRC toonde hij aan dat het invoeren van de zomertijd nergens een aantoonbaar voordeel heeft opgeleverd en dat het onzin is dat de ouder wordende mens minder behoefte aan slaap zou hebben. De behoefte aan slaap wordt individueel bepaald en ligt tussen de vijf tot tien uur per dag en ook het feit of je ochtend- of avondmens bent is een individuele zaak. Het liefst zou ik het hele artikel hier afdrukken maar dit moet voldoende zijn.
Een paar citaten:


Till Roenneberg (1953) studeerde zoölogie, genetica en biochemie.
In 1983 promoveerde hij op het visuele systeem van zoogdieren.
Als postdoc bij Harvard University onderzocht hij het circadiane
systeem van eencellige algen. Sinds 1998 leidt
hij het centrum voor chronobiologie aan de medische
faculteit van de LMU in München.
Bert van der Horst (1956) studeerde biologie en promoveerde in
1993 als celbioloog aan de Erasmus Universiteit. Als postdoc ontwikkelde
hij muismodellen van genetische defecten die leiden tot
een verstoorde DNA-reparatie. Toen hij daarbij in 1999 bij toeval op
twee klokgenen stuitte, liet de chronobiologie hem niet meer los.
In 2007 werd hij hoogleraar chronobiologie en gezondheid.


B I O LO G I E Maar liefst 80 procent van de mensen loopt gedurende
de week een slaaptekort op. Dat komt door de terreur van de
wekker, zegt onderzoeker Till Roenneberg. “We moeten af van
het taboe op uitslapen.”


Slaapbehoefte
Aan de andere kant kan er met de nieuwe
kennis ook meer begrip komen voor mensen
die vroeg naar bed gaan, en daardoor ’s
avonds liever niet mee gaan uit eten of
naar de film. Die krijgen nu vaak het verwijtweinig
sociaal te zijn,maar het is hun
biologische behoefte. Hoeveel slaap iemand
nodig heeft, is eveneens een persoonlijke
eigenschap. Er zijn mensen die
met minder dan vijf uur slaap toe kunnen,

anderen hebben meer dan tien uur nodig
om goed uit te rusten.

Ik ga de komende winter weer op normale tijden na bed en ik verheug mij daar zeer op.
Welterusten.



Geen opmerkingen: