Totaal aantal pageviews

donderdag 1 november 2012

DOOIE MUS OF PHOENIX

Dit verscheen rond 16.30 op de NRC-site:
 

Dekkingsgraad pensioenfondsen stijgt door nieuwe rekenrente


Betekent dit nu dat ook mijn aabeepeetje gered is en de pensioenen niet gekort gaan worden, of maak ik mij met deze vraag verdacht en word ik nu ingedeeld bij de niet-meer-hardwerkende-nederlanders die de pensioenkassen leegslurpen?
Uit  krantenartikelen, radio- en TV-programma's begreep ik dat vooral de hardwerkende Nederlander, en die verdient kennelijk zo'n €50.000 tot €70.000, getroffen zal worden door de maatregelen van de nieuwe regering. Ik wil toch nog even onder de aandacht brengen dat de gepensioneerden de laatste acht jaar zo'n 10% aan koopkracht hebben ingeleverd. Je hoorde er weinig over want ach, die zaten toch maar achter de orchideeën van hun (welverdiende) rust te genieten.
De hardwerkende Nederlander, wie dat is weet ik nog steeds niet, is dus de klos. Kennelijk ben je alleen maar hardwerkend als je €49.000 of meer verdient, want wie daar onder blijft gaat niet delen in de malaise . Vreemd, ik zie vanachter mijn orchideeën regelmatig mensen voorbijkomen die mijns inziens hard werken maar zeer zeker niet aan dat bedrag komen. En er zijn nog tallozen die ik niet zie maar die dat toch ook niet halen. Niet hard-genoeg-werkende-Nederlanders???
Er was een tweedeling van werkenden en niet werkenden, nu is er onder de laatste groep kennelijk een splijtzwam die door rechts gekoesterd wordt.
Maar, genoeg gesomberd.
Het goede nieuws is dat, de keihard-werkende-Nederlander, die €1000.000,-- (een miljoen) verdient niet meer last van de nivellering heeft dan hij/zij die hard werkt voor slechts 70.000 eurootjes. Kennelijk kun je het die groep niet aandoen om verhoudingsgewijs evenveel in te leveren als de rest van Nederland.
Ach, ik haal hem nog maar eens aan, de grote econoom J.P. Drost sr (1906-1984), zei het al:
" Je krijgt gemakkelijker 1 dubbeltje van een miljoen mensen, dan een miljoen dubbeltjes van 1 mens".
Tsja, maar dat was in de guldentijd.

PHOENIX   , klik voor meer informatie.



 

Geen opmerkingen: