Totaal aantal pageviews

maandag 25 februari 2013

GELOOFSZAKEN altijd lachen

Hieronder het eind van een column in de Volkskrant welke de titel had "We zijn allemaal het beste af met een seniele Paus."
In een ex-katholieke krant kan dit soort zaken natuurlijk het best besproken worden, daar zitten tenslotte de meeste deskundigen.

Paus Benedictus XVI heeft er nooit echt zin in gehad. Hij vroeg vóór zijn benoeming al drie keer om ontslag als Prefect van de Congregatie van de Geloofsleer, wat hem drie keer door de toenmalige paus werd geweigerd. Nu heeft hij enkel god nog boven zich en zo is deze uitzonderlijke abdicatie zonder problemen geaccordeerd. Nog geen acht jaar was hij staatshoofd van Vaticaanstad, een tussenpaus. De kardinalen zullen zich in de Sixtijnse kapel weer buigen over een nieuwe benoeming. 

Het zal ons in Nederland een zorg zijn wie die joker mag worden. We zullen zo nodig onze schouders ophalen. Maar in Afrikaanse landen is dat wel anders. Daar groeit het christendom explosief, daalt het gebruik van condooms door de christelijke lobby en worden er doodstraffen ingevoerd op homoseksuele handelingen. Vooral die landen had ik de incontinente en immobiele jaren van paus Benedictus XVI enorm gegund.


Daniël Samkalden is schrijver en columnist voor Volkskrant.nl.

Hoe Daniël  de feiten die hij hierboven noemt, weet, is mij een raadsel, maar hij zal zo zijn contacten hebben. Maar of het ons niet kan schelen en we onze schouders ophalen weet ik niet. Ik houd er niet zo van als er voor of over mij gezegd wordt wat ik zal gaan denken of doen.
Wat ik erg leuk vind, zijn de reacties die op prikkelende columns gegeven worden. Hieronder staat er eentje van Rob34, die mij als erkend atheïst behoorlijk aan het lachen maakte.

Rob34
De rooms-katholieke kerk mag dan weinig of niets met religie te maken hebben, het gezever van de openlijk atheïsten is evenzeer triest. . Iemand die de Almacht van God ontkent in de materiële wereld leeft slechts in illusie.
Ik ga er maar van uit dat Rob van kind af aan in een katholieke omgeving heeft geleefd, een grotere illusie dan die lijkt mij nauwelijks denkbaar. Maar wel een fantastisch goed georganiseerde illusie, dat kun je niet ontkennen.


Geen opmerkingen: